Nieuwe huisregels

door • 12 oktober 2024 • Vereniging

Van: Bestuur vereniging Ter Bevordering

Tijdens de nazomer-borrel kondigden we het al aan: naar aanleiding van klachten over o.a. geluidsoverlast hebben we nogmaals aandacht gevraagd voor de huisregels. Ons pandje is geen feestlocatie maar een ontmoetingsplaats ter bevordering van het samenleven. Er is plek voor kleinschalige activiteiten met een sociaal karakter, geen commerciële activiteiten.
Het is een oud pand, waar het geluid goed te horen is door de (boven)buren. Laten we daar allemaal rekening mee houden en het leuk houden voor iedereen. Samen met de bovenburen en Woonstad is het bestuur in gesprek om te kijken naar technische oplossingen. Van de leden vragen we aandacht voor de gedragsregels.

Ook gaven we aan dat het bestuur in gesprek is met Woonstad en de gemeente over de vraag wat er nu wel en niet is toegestaan rondom alcohol. We waren eerder in goed overleg met de gemeente en de wijkagent tot afspraken gekomen. Ondanks dat er geen overlast is geweest door alcohol, is er toch klachten geuit over het alcoholgebruik. En dat heeft ertoe geleid dat er nu opnieuw naar is gekeken, en de gemeente nu een ander standpunt heeft ingenomen. En de boodschap luidt: er kan geen alcohol worden geschonken of genuttigd in ons Hoekpandje.

Wat kan er wel?

  • Kinderactiviteiten als Koken à la Flo, kinderfeestje, kerstboomversierselen maken, knutselen.
  • Gebruik van de keuken: voor kookworkshop, kennismaken met andere eetculturen (onlangs: Mexicaans, Oekraïens), etentje, Floriscoop, uitwijkplek voor partners uit het Huize Middelland netwerk: van harte welkom!
  • Lezingen en workshops zoals Tekenclub, lino’s snijden, Intellectual Club, Tai Chi, lezingen over literatuur, filosofie, kunst etc: perfect bij ons.
  • Vergaderingen, trainingen en cursussen voor de buurt/vrijwilligers (niet commercieel/zakelijk), zoals overleggen door een voorbereidingsgroep voor activiteiten voor de buurt, vergaderingen met een aantal straatbewoners waarbij je eigen huiskamer te klein is (bijv. met je VVE), voor partners van Huize Middelland, of cursussen zoals de AED- en EHBO cursussen van de Huize Middelland Academie.

En wat niet?

  • Geen springkussen voor de deur bij een kinderfeestje.
  • Niet roken binnen of op de stoep (ga een eindje verderop zitten, er zijn bankjes bij het Schip).
  • Niet later dan 23:00 uur doorgaan met schoonmaken. Tip: reserveer na een avond-activiteit ook de ochtend van de volgende dag erbij, zodat je de tijd hebt om het pandje op te ruimen en schoon te maken.
  • Blijf niet hangen en napraten op de stoep na 22:00 uur. Denk aan de buren.

Wat zijn de uitzonderingen?

  • Grootschalige evenementen zoals het Eeuwfeest. Daarvoor wordt een vergunning aangevraagd, verzekering voor afgesloten (waaronder ook dekking voor het springkussen), en ontheffing verkregen voor het alcohol verbod.

Nog even de gebruikersvoorwaarden op een rijtje

  • Gebruik van het pandje is inclusief koffie en thee, en gebruik van pannen en servies.
  • Zelf meegebrachte etenswaren ook weer mee terug nemen, niet in de koelkast achterlaten.
  • We scheiden al het afval.
    • Groente en fruit afval en koffiedrap met filters kun je in de blauwe bak achterlaten.
    • Lege flessen graag naar de glasbak brengen; als je een of twee potjes of flesjes hebt mag je die achterlaten in de daarvoor bestemde bak.
    • Oud papier: kleine hoeveelheden mag je in de daarvoor bestemde bak achterlaten. Grote hoeveelheden graag zelf afvoeren naar de papierpak.
  • Activiteiten tot uiterlijk 22:00 uur. Dan moet het stil zijn. Schoonmaken tot uiterlijk 23:00 uur. Als je het pandje intensief hebt gebruikt (zoals bij koken), reserveer dan ook het aansluitende tijdslot, zodat je genoeg tijd hebt om op te ruimen en schoon te maken.
  • Pandje schoon achterlaten:
    • Gebruikte spullen afwassen en terugzetten  
    • Vaatwasser leegruimen
    • Keuken schoonmaken (aanrechten, wasbakken, oven, vloer)
    • Tafels en stoelen terug zetten, doekje over de tafels
    • Lapje over de wc, pot schrobben, vloer schoonmaken
    • Vegen/stofzuigen en dweilen indien nodig
    • Vergeet ook niet even te checken boven op het speelzoldertje of vaat, rommel en vuil; en daar zo nodig ook schoon te maken/op te ruimen
  • Gebruikte theedoeken en vaatdoekjes inleveren bij het sleutelpunt als ze gewassen moeten worden, of uithangen over de verwarming, of (droog) in de blauwe waszak deponeren die in de keuken hangt.
  • Als er spullen op zijn (wc papier, koffie, thee, …), of er is iets kapot gegaan, melden bij het bestuur: vereniging@graafflorisstraat.nl

We rekenen op jullie medewerking! En natuurlijk op het samen blijven bevorderen van al het moois dat in onze vereniging tot stand wordt gebracht.

Nina Huygen
Laatste berichten van Nina Huygen (alles zien)

Gerelateerde artikelen

Comments are closed.